Per què el BIM és essencial per a les constructores?

Cada cop sembla més imprescindible conèixer i dominar la metodologia de treball BIM per als professionals de la construcció. Ha arribat un punt en què no només els arquitectes, arquitectes tècnics i promotors han de saber gestionar les obres amb aquesta metodologia de treball, cal que tots els agents implicats en el procés constructiu també l’apliquin en les seves tasques. Però, per què?

“Als constructors ens interessa saber i controlar el cost de l’obra, durant tot el procés executiu del projecte”, assegura Roger Buxadé, propietari de l’empresa agremiada Coserge. La metodologia de treball BIM contempla 5 dimensions: 3D (Representació geomètrica), 4D (Planificació del temps), 5D (Dimensionat del cost), 6D (Sostenibilitat i eficiència energètica) i 7 (Facility Management). “Queda per afegir potser la 8D (Seguretat i Salut). Quan comences a construir l’edifici ja saps el cost real i el temps de planificació que comportarà; perquè, tots els errors i/o detalls que puguin sorgir a l’obra ja els has estudiat prèviament, es buscaran les solucions més idònies, de manera que no caldrà aturar l’obra per fer front als imprevistos”, assegura Roger Buxadé.

La revolució del BIM

Però, què té el BIM que estigui revolucionant de dalt a baix el sector de la construcció? “Per començar, és un canvi de mentalitat i de manera de treballar que no estem acostumats, però ens hi haurem d’habituar. Per una altra banda, millora la comunicació de tots els agents participants, primer mentre s’està realitzat el projecte executiu i després mentre s’executa el projecte, es treballa amb un entorn de col.laboració, amb transmissió de informació bidireccional. Un punt clau del BIM és la reducció d’incerteses, per tant, estem parlant que redueix risc. Aconseguim apropar-nos molt al cost real del projecte i el seu temps d’execució. Cal fer esmena també, sobre el posterior manteniment de l’edifici, cada cop més tingut en compte pels promotors. En entrar en el procés BIM, aconseguim un manteniment més productiu i eficient” ens explica Roger Buxadé.

Però no només això. El BIM també ofereix la visualització del procés constructiu per tal de poder estudiar l’evolució de l’obra des de qualsevol vista i fase de l’obra, gràcies al modelatge de l’edifici i les simulacions virtuals. Els softwares a utilitzar ajuden a portar a terme tot el procés, per tant, són eines que hem de conèixer bé, com utilitzar-les i quines són les que millor ens serviran a nosaltres.

Les tres premisses

En el BIM hi ha tres premisses molt importants: l’eficiència, la transparència i l’entorn de col.laboració. En aquest sentit, el BIM pot donar un fort impuls a la construcció, un sector que no es caracteritza per ser eficient i en què encara queda força camí a fer perquè s’imposi la cultura de la col.laboració: “Hem d’aprendre a compartir informació”, afirma Buxadé.

El món de la construcció evoluciona, els programaris avancen, els projectes es transformen i el present canvia molt ràpidament. “Cada cop es redueix més el temps entre salt i salt, i el BIM no serà l’última metodologia que aprendrem, segur que n’hi haurà una altra”, conclou Buxadé. El que està clar, però, és que el BIM és el present i el futur immediat, i que cal que tots els agents que prenen part en les edificacions el dominin. De la mateixa forma que li interessa al promotor, a l’arquitecte o a l’instal.lador, també li interessa al constructor.