Intolerància a l’alcohol a les obres

Vivim en una cultura tolerant amb el consum d’alcohol. Beure és un acte social com ho és també el treball. Sovint ambdues coses es donen al mateix temps. És una mala combinació.

Parlem dels seus efectes en el treball. D’una banda hi ha efectes sobre la salut del treballador. D’altre banda hem de considerar els efectes sobre la seguretat en el treball.

Efectes sobre el treballador

L’alcohol disminueix el rendiment en el treball per manca d’atenció, augment de l’eufòria, excessiu mal humor, lapses de memòria, caiguda d’eines i materials, errors que provoquen desperfectes o pèrdues d’estris i utillatge. A més, perjudica el treball en equip: no tothom vol treballar amb algú que està begut. S’ha vist a les obres, es diu a les aules de formació. HO SABEM.

Problemes de salut per efectes sistèmics al fetge, ronyons, sistema nerviós. A la llarga és una pèssima inversió  i fa incompatible la feina amb la salut del treballador.

Problemes múscul esquelètics: afavoreix els problemes d’esquena; augmenta la fatiga, el ritme cardíac, afecta als mecanismes per combatre el calor etc.

Efectes sobre la seguretat:

Incompatible amb l’ús d’eines: més cops, caigudes, talls, per manca de precisió, de pols i distraccions: alerta amb la radial!

Perillós en treballs sobre plataformes, bastides i escales: més probabilitat de caure.

image001

Accidents de trànsit: in itinere i també en missió. És una combinació molt coneguda que saben detectar molt bé els agents de trànsit. Cal aclarir que en aquest apartat també es fan proves d’altres substàncies: cànnabis i cocaïna són també incompatibles amb al conducció.

QUÈ HA DE FER L’EMPRESA?

Vigilar el compliment de les normes i no permetre que es treballi sota els efectes de drogues i alcohol.

Fomentar els hàbits de vida saludables: l’empresa ha de parlar del tema amb els treballadors i no ignorar les coses.

Sensibilitzar: formació, cartells i notes al taulell d’anuncis, adhesius etc. Hi ha moltes maneres.

Actuar: modificar les tasques de les persones drogades o begudes, enviar a casa al treballador afectat si és el cas, informar de teràpies amb professionals de la sanitat, amonestar per escrit amb testimonis.

image003

ALERTA amb les drogues. Sabem que es consumeix cànnabis i cocaïna. Val a dir el mateix que amb l’alcohol: no és correcte ni tolerable. No milloren el rendiment en el treball ni fan més agradable la feina.

David Hernández Salguero
Cap Departament Formació