Com exercir de Certificador Energètic

Des de l’aprovació de la normativa de Certificació Energètica per part del Reial Decret 235/2013, la figura del Tècnic de Certificació Energètica ha esdevingut fonamental en el mercat inmobiliari, donat l’obligació de certificar per a tots aquells habitatges i locals que vulguin ser llogats o venuts.

Recordem que la responsabilitat d’obtenir aquest certificat energètic és del propietari de l’habitatge, qui ha de contractar a un certificador que avaluarà el comportament energètic de l’edifici, per obtindre el certificat i inscriure’l al registre. Posteriorment l’Institut Català d’Energia emetrà l’etiqueta energètica, que serà lliurada al propietari juntament a la certificació, amb una vigència de 10 anys.

Així doncs, en els darrers anys aquesta professió ha esdevingut una gran oportunitat laboral, la qual la poden exercir els professionals habilitats per a la redacció de projectes o direcció d’obres i direció d’execució d’obres, o per a la realització de projectes de les seves instal.lacions tèrmiques d’acord a la Llei 38/1999, d’Ordenació d’Edificació. Per tant, per certificar energèticament cal tenir la titulació d’arquitecte, arquitecte tècnic , enginyer i enginyer tècnic. Tanmateix, els tècnics amb títol de formació professional si que podran exercir la figura de tècnic ajudant en els processos de certificació.

D’altra banda, es preveu que pròximament es flexibilitzi la possibilitat d’exercir de Certificador, amb l’incorporació d’altres titulacions a les requerides actualment que haurien de ser determinades pels titulars dels Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme.

En tot cas, tant per un com per altres, és fonamental saber utilitzar els programes oficials de Certificació energètica oficials del Ministeri. Parlem del programari Cerma, CE3X o Lider-Calener. Aprendre a utilitzar aquests softwares és imprescindible per poder exercir de certificador, així com l’estudi de l’aplicació de la normativa CTE DB HE, CTE DB HS2 i RITE. Així mateix, resulta útil i aporta valor conèxier altres softwares relacionats com poden ser Dialux, Ecotech  o Design Builder.

Tot plegat, confereix una base necessària per exercir aquesta professió en boga, la qual normalment és practicada sota el règim d’autònoms.