Cobertura de Responsabilitat Civil per a fabricants i proveïdors

Cobertura de Responsabilitat Civil

Cobertura de Responsabilitat Civil per a fabricants i proveïdors

Fabricants i proveïdors de productes per a la construcció: la importància de disposar d’una cobertura de responsabilitat civil adequada.

Durant el desenvolupament de la seva activitat, l’empresari pot causar involuntàriament danys a tercers que poden afectar el seu patrimoni, de manera que una cobertura asseguradora adequada és imprescindible. En efecte, l’empresari respon tant per les reclamacions derivades d’accidents de treball dels seus empleats, com per reclamacions per danys a tercers un cop lliurat el producte (despreniment de teules, revoltons, ensorrament de part d’un forjat per formigó defectuós).

Referent a això cal tenir en compte que les indemnitzacions per dany corporal s’han incrementat substancialment des de l’1 de gener de 2016, amb l’entrada en vigor del nou Barem de valoració del dany corporal (Llei 35/2015, de 22 de setembre) .

D’altra banda, una vegada que s’ha lliurat el producte aquest pot resultar defectuós, abans o després de ser incorporat a un altre producte o a l’obra, generant-se així un perjudici per al client, qui pot reclamar al fabricant o proveïdor.

Habitualment el mercat assegurador dóna cobertura a fabricants i proveïdors per la seva responsabilitat civil per danys a tercers, tant abans com un cop lliurat el producte, però sempre exclou el cost del producte defectuós, de manera que la garantia comercial del fabricant poques vegades està coberta per l’assegurança.

Per donar resposta a aquest buit de cobertura, Asefa Assegurances ha llançat un nou producte de responsabilitat civil (Pack Producte Plus) que, a més d’oferir una pòlissa de Responsabilitat Civil General amb cobertures ampliades, cobreix els danys materials a les obres que afecten la entitat / habitabilitat i els perjudicis conseqüents, així com el cost del propi producte, amb una cobertura innovadora en el mercat i que afegeix valor a la pròpia garantia de producte del fabricant.

Quins tipus de reclamacions estan cobertes per aquesta assegurança?

D’una banda, quedarien cobertes les reclamacions que pugui rebre l’empresari com a conseqüència de danys materials o personals, com accidents de treball dels seus empleats durant el procés de fabricació, o per danys a tercers un cop lliurat el seu producte com vam veure anteriorment.

D’altra banda, un cop lliurat el producte i abans de la seva incorporació a l’obra, si el fabricant detecta un defecte en el producte, es cobreixen les despeses de localització, retirada, transport i destrucció del producte.

Finalment, quan el producte s’ha incorporat a l’obra, si aquest resulta defectuós com a conseqüència d’un error o omissió en el disseny, fabricació o emmagatzematge, es cobreixen tant les despeses de desmuntatge, muntatge, reparació, substitució, entre els quals s’inclou el cost del producte defectuós.

A tall d’exemple, enumerem 3 situacions d’entrada en cobertura de l’assegurança:

1. Maons: en el cas que existís un lot de maons que, un cop incorporat a l’obra, resulta ser defectuós per algun error o omissió en el procés de fabricació, es cobriran les despeses de reparar i tornar a substituir el maó, pagant el maó no defectuós.

2. Formigó: si després d’executar la fonamentació, en els pilars de la planta baixa d’un edifici i el forjat, es detecta que la capacitat mecànica del formigó subministrat és insuficient, l’assegurança cobreix les despeses per desmuntar el forjat, demolir els pilars, construcció de nous pilars i del sostre (mà d’obra, grues …), inclòs el cost del formigó defectuós.

3. Finestres: si, un cop incorporades a l’obra no tanquen degudament i cal canviar-les, un cop detectat que el defecte és a nivell de fabricació, es cobreix, a més de les despeses de reparació i substitució, el cost de les finestres.

Amb aquesta cobertura s’afegeix valor a la pròpia garantia comercial del fabricant durant els períodes de responsabilitat que s’estableixen en la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de l’Edificació, Codi Civil i RDL 1/2007 de Defensa dels Consumidors i Usuaris.

Jori Armengol & Associats
Corredoria d’Assegurances S.A.