Entrevista a Josep Antoni Martínez, president de la Fundació Privada per a l’Ordenació del sector de la Construcció de Catalunya

Josep Antoni Martínez

La Fundació Privada per l’Ordenació del sector de la Construcció a Catalunya  és una entitat sense ànim de lucre que es constituí al setembre de 2006 amb la voluntat de promoure l’ordenació del sector de la construcció, donar transparència i ajudar al particular “no professional” a l’hora de contractar la realització d’una obra, ja sigui de nova construcció, de reforma, de restauració o de rehabilitació.

Per conèixer millor els seus objectius, entrevistem a Josep Antoni Martínez Zaplana president de la Fundació Privada per l’Ordenació del sector de la Construcció a Catalunya.

Quins riscos troben els clients no professionals a l’hora de contractar a una empresa constructora?

La manca de barreres d’entrada que afecta al sector, tant per part de les empreses com de molts professionals que hi concorren, provoca que no sempre actuïn al mercat agents amb la solvència tècnica i la professionalitat desitjades, circumstància que afecta negativament a tot el col·lectiu. L’intrusisme i l’economia submergida provoquen males pràctiques i fan que el sector es consideri poc transparent i sense masses garanties.

Per tant, el client “no professional” es sent desorientat i mancat de confiança al moment de la contractació i es fa necessari tenir eines que certifiquin i serveixin d’indicadors per prendre la decisió correcte .

Què entenem per responsabilitat i transparència?

No tot val en els negocis. Les empreses han d’actuar amb responsabilitat i transparència per donar seguretat als clients; i per lluitar contra les males praxis es necessita que els agents que intervenen facin la feina ben feta.

En aquest sentit, ens trobem que l’administració ha de participar-hi com a motor i guia del canvi (transparència). D’altra banda, els administradors de finques han d’assegurar la solvència i seriositat de les comunitats. Els tècnics han de fer projectes ferms i consistents. Finalment, les empreses constructores han de complir amb la llei vigent i amb els patrons de qualitat, seguretat i servei que els hi pertoca.Entrevista a Josep A. Martínez sobre el Segell Consta Click To Tweet

Què proposa la Fundació davant aquest situació?

La Fundació té per objectiu promoure l’ordenació del sector de la construcció amb la finalitat de dotar-li de garanties al particular no professional que contracta la realització d’una obra.

La Fundació desenvolupa les següents accions:

– La creació i gestió d’un registre voluntari d’empreses constructores de lliure accés als particulars.  Aquest registre serveix per donar una major transparència al sector de la construcció a Catalunya i permet al client no professional seleccionar l’empresa més adient per a la realització de la seva obra.

– La implantació d’un distintiu de qualitat –CONSTA-, per a les empreses constructores que acreditin bones pràctiques i disposin de les condicions necessàries per actuar adequadament.

– La promoció de mecanismes de recerca, desenvolupament i innovació de les empreses d’aquest sector per tal de posar en marxa sistemes de millora i qualitat en la construcció i rehabilitació d’habitatges.

– La participació en programes de formació tècnica i professional en els àmbits que li són propis, ja sigui directament o en col·laboració amb altres organismes.

– La difusió dels resultats de la seva activitat per tal d’implicar a la societat en relació als seus objectius

Quines condicions requereix ser empresa de CONSTA?

Pot inscriure’s en el registre CONSTA qualsevol empresa que, amb una experiència mínima d’un any, dediqui tota o una gran part de la seva activitat a la construcció, reforma, manteniment o rehabilitació d’habitatges de forma voluntària.

Els requisits que ha de satisfer l’empresa que vulgui disposar d’aquest segell de qualitat són:

• Ser una empresa legalment constituïda.
  • Complir la legislació aplicable.
  • Garantir els drets de l’usuari (presentació d’ofertes amb un pressupost clar i detallat; no iniciar cap actuació sense l’acceptació per escrit dels detalls a realitzar; compliment estricte dels terminis d’execució establerts en el contracte; presentació de la factura detallada amb les actuacions realitzades; acceptació de l’arbitratge tècnic com a mètode ràpid i equitatiu de resolució de conflictes: entre altres).
  • Actuar sempre seguint unes pautes de qualitat i atenció al client òptimes.
  • Aplicar els procediments de contractació, seguretat, salut i garantia establerts per CONSTA.
  • Aportar i mantenir actualitzada la documentació d’avaluació i enregistrament de CONSTA.
  • Facilitar la realització d’auditories, actuacions d’avaluació i seguiment especificats el reglament de CONSTA.

Quins valors afavoreix CONSTA en la construcció?

CONSTA ordena el sector distingint a les empreses responsables i transparents d’altres que actuen amb dèficits i mancances en aspectes com són la qualitat de servei, la seguretat i la feina ben feta. CONSTA dóna garanties de professionalitat a l’hora de contractar, confiança i seguretat als clients “no professionals”

A qui li interessa?

El Segell Consta és bo per prescriptors i clients, per guanyar seguretat i confiança, per administració, per una major transparència, i també per les empreses, ja que els hi dóna prestigi i credibilitat. En definitiva,CONSTA és bo pel conjunt de la societat.