La importància de conèixer l’IVA a les rehabilitacions, reformes i reparacions

Sobre les possibilitats que es disposen en l’aplicació l’IVA i sobre la inversió del subjecte passiu en les obres, a la seu del Gremi es va impartir una jornada el passat matí de dimecres dia 3 de febrer. L’acte, que va omplir l’auditori del Gremi de gom a gom, fou a càrrec de l’honorable Sr. Juan Pedro Rodríguez Blanco, cap de la Dependència Regional Adjunt en Gestió Tributària, que va explicar detalladament els aspectes a valorar en les diferents gestions fiscals que poden donar-se.

Organitzada pel Gremi de Constructors d’Obres de Barcelona i Comarques conjuntament amb el Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes tècnics i enginyers d’edificació de Barcelona (CAATEEB), i moderada per el Sr. Valentí Pich Rosell, assessor fiscal del Gremi, la jornada va iniciar-se amb una benvinguda per part del Sr. Joaquín Osorio Montejo, president del Gremi. En aquesta breu presentació, Osorio va agrair a l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la bona predisposició per impartir la jornada, així com per mantindre una relació de correspondència i consideració amb el Gremi.

A continuació, Rodríguez es centraria a donar resposta a les següents preguntes: Quina és la correcta aplicació de l’IVA en la rehabilitació d’habitatges i en les execucions d’obra de renovació i reparació? Quan es pot optar a la inversió del subjecte passiu? Quan són recomanables ambdues opcions?

En la generalitat de la jornada, es van remarcar idees entre l’anàlisi de la normativa. Per exemple, es va advertir de què un IVA de tipus reduït no sempre és favorable per les empreses, donat que l’estalviat amb la reducció de l’IVA pot revertir en una despesa major en el Impost de Transmissions Patrimonials. Així doncs, la reducció d’aquest impost està pensada per impulsar entre els particulars la contractació de serveis de rehabilitació i d’execucions de renovacions i reparacions.

Un altre tema fou l’aplicació de la inversió del subjecte passiu, que fou definida pel propi Rodríguez com una possibilitat molt útil tot i ser força enrevessada per profans en la normativa corresponent. En la línia d’aquestes paraules, el Sr. Jordi Gosalves i López, que com a president del CAATEEB va concloure l’acte, va encomanar als assistents que facin seva l’ambició d’especialitzar-se en qüestions fiscals com l’IVA, ja que n’hi ha molt a guanyar aplicant-se els coneixements sobre la matèria.

Finalment, es va obrir un torn de preguntes on Rodríguez i Pich van respondre els dubtes dels assistents a l’acte.

Una de les preguntes més recurrents de la jornada va ser el tipus d’IVA que s’aplica als particulars en les execucions d’obra de renovació i reparació en els habitatges. Entenent-les com reformes destinades a embellir o actualitzar els elements dels habitatges, Rodríguez va insistir en què a les execucions d’obra de renovació i reparació en els habitatges sempre s’aplica el 10% d’IVA si és complexien els següents requisits:

-Que el destinatari sigui persona física i no actuï com empresari o professional, i que l’habitatge en el que es facin les obres sigui d’ús del particular.

-Que l’execució d’obra de renovació i reparació en els habitatges es faci al menys dos anys després de la construcció o rehabilitació de l’habitatge.

-Que la persona que realitzi les obres no aporti materials per la seva execució, o en el cas que els aporti, que el seu cost no sigui superior al 40% de la base imposable del cost del projecte.

<— Veure presentació de la jornada IVA constru (2)

1Pots comentar aquesta entrada