El Cinema Comedia: l’abans i el després d’un palauet

Si féssim una llista de les cantonades més il.lustres de Barcelona, aquesta, sense cap mena de dubte, encapçalaria el catàleg. En la confluència de la Gran Via i el Passeig de Gràcia trobem un edifici emblemàtic de la ciutat, l’antic Palauet Marcet, conegut per la majoria de persones com a Cinema Comèdia, nom que adoptà l’any 1960. El pas del temps i les diverses intervencions al llarg de la seva història han evidenciat la necessitat de ser restaurat, un treball minuciós i manual que ha dut a terme Trac Rehabilitació d’Edificis S.L.

Ni més ni menys que 129 són els anys de vida de l’edifici del Cinema Comèdia, un dels pocs palauets urbans que es conserven al districte de l’Eixample. El seu ús com a residència de Frederic Marcet es va estendre fins al 1935, quan va ser adquirit per l’empresari Josep Maria Padró per construir-hi un teatre. Només la façana de l’edifici es va mantenir dempeus, ja que l’interior fou enderrocat i les dimensions, ampliades. Aquesta va ser, després de l’aixecament del palau, la primera intervenció de la qual es té constància, però no en va ser l’única.

abans-i-després

Part del gruix de l’obra ha estat el fet d’eliminar la intervenció anterior i, a partir d’aquí, dur a terme un procés de recuperació i restauració”. Les paraules del responsable de producció de Trac fan palès el gran volum de treball que ha suposat, especialment, treure els materials que s’havien utilitzat en les rehabilitacions anteriors i que havien malmès la pedra original de l’edifici: “Ens hem trobat que amb l’última recuperació les parts rehabilitades s’havien recobert de material gomós, una mena de recobriment polimèric que s’aplicava per impermeabilitzar i protegir, però, en realitat, amb l’aplicació d’aquest material es va destrossar el palauet, ja que van aconseguir que l’edifici no transpirés”.

Les pràctiques que es van dur a terme en les intervencions anteriors, doncs, van perjudicar la conservació del palauet, ja que, simplement, eren un maquillatge per a la façana. Fins i tot la pedra original es desfeia a causa de què la humitat que tenia no havia transpirat durant dècades. D’aquesta manera, la laboriositat de l’obra ha estat trobar la pedra sana –fins i tot amb l’ajuda de bisturins–, consolidar-la i començar-la a reconstruir.

La rehabilitació del Cinema Comèdia ha tingut diferents elements destacats. En primer lloc, el color de la façana. S’ha decidit patrimonialment apostar per un siena amb un to vermellós que no ha deixat indiferent a molts dels vianants que han passat pel xamfrà de la Gran Via i el Passeig de Gràcia, que junt amb el retornar del marbre blanc de les balaustrades al seu estat original ha generat un canvi del discurs de colors i contrastos molt important , un canvi estètic que ha generat defensors i retractors i que no ha generat indiferència.

Un altre element important de la intervenció ha estat la teulada. Les teules originals són de forma d’escates i a l’acabat efecte metàl.lic que té els seus orígens en la ceràmica de Manises del S XVIII i que només el fabrica artesanament avui en dia una empresa d’aquest mateix poble valencià mitjançant tres cuites (la primera cuita de la peça, la segona per donar-li el color i la tercera per dotar la teula de reflex metàl•lic, tot aplicant pols de metall en el procés de fornejat). Arribant a un acord amb la gent de Manises, s’ha pogut restaurar la part de la teulada perduda.

Altres elements que han comportat una gran dedicació han estat els ornaments escultòrics amb forma de caps de lleó, més de 100 escultures que coronen el palauet i que s’han anat restaurant una a una, i els timpans de grans dimensions que han requerit l’extracció d’un motlle de l’únic original encara existent per crear unes reproduccions fidels i, així, reproduir-ne de nous . D’aquesta manera, tots els elements escultòrics que convertien la façana del palauet Marcet en un edifici únic i original han estat individualment i artesanalment treballats per tal que tot el conjunt tornés a lluir la seva majestuositat de forma equilibrada.

L’essència i èxit de la restauració és que no s’apreciï tot el que has fet, sempre respectant el paisatge urbà amb els materials originals i el caràcter propi de l’edifici”, afirmen des de l’empresa rehabilitadora. Tot aquell que vulgui apreciar aquest caràcter majestuós del Cinema Comèdia només cal que aixequi el cap al xamfrà de la Gran Via i el Passeig de Gràcia i descobreixi tots els elements que us hem detallat d’una façana carregada d’història.

GALERIA FOTOS DE LA REHABILITACIÓ DEL CINEMA COMÈDIA