Continuar amb el negoci familiar generació rere generació

Negoci Familiar

Continuar amb el negoci familiar generació rere generació

Actualment, segons dades aproximades del Instituto de la Empresa Familiar, només un 33% de les empreses familiars sobreviuen a la transició de primera a segona generació. I d’aquestes, menys del 50% aconsegueix passar de la segona a la tercera generació de la família. Malauradament, les empreses familiars del sector de les obres i de la construcció, igual que passa en molts altres sectors, no es salven d’aquestes preocupants xifres de mortalitat i també pateixen una acusada dificultat per transmetre’s generació rere generació.

En molts casos, les dificultats que sorgeixen de la relació família-empresa, com la falta de visió compartida, el treball intergeneracional i entre germans i cosins, les baralles familiars i no actuar com accionistes responsables, són culpables de la desaparició de molts negocis a Catalunya. D’altra banda, altres qüestions, com la manca de professionalització, no disposar d’un pla estratègic o una comunicació deficient, també incideixen en la baixa supervivència i continuïtat de les empreses familiars. A moltes famílies empresàries encara els costa enfrontar-se a aquestes dificultats, sovint per mandra, perquè entren en joc les emocions familiars o perquè no sempre tenen ni les competències ni les eines necessàries per fer-ho.

El camí per garantir la supervivència del negoci i evitar en la mesura del possible aquestes disfuncions comença per planificar el relleu generacional amb temps, per poder escollir el millor moment per iniciar el procés i dur-lo a terme de manera progressiva. No convé realitzar-lo massa d’hora, quan la generació entrant encara és massa jove i pot no estar preparada ni tenir clar el seu futur; ni massa tard, perquè pot ser que llavors el fundador del negoci sigui massa gran i ja no es pugui aprofitar tot el que podia aportar pel que fa a experiència i coneixements sobre el negoci i sector.

Un cop trobat el millor moment i amb una bona situació familiar i empresarial és recomanable consensuar un Protocol familiar. Aquest instrument és un acord marc de naturalesa jurídica en el qual la família regularà aspectes com el relleu generacional i les normes que regiran la relació família-empresa-propietat en el futur. Per exemple, s’inclouran regles relatives a l’accés i sortida del treball per part dels familiars, la successió, el lideratge, la retribució, la jubilació, la professionalització, els òrgans de govern, els mètodes de valoració de les participacions/accions i la transmissió de la propietat, entre d’altres.

El Protocol familiar servirà per generar confiança a la família empresària Click To Tweet

Davant les preocupants xifres que s’apuntaven a l’inici, cada vegada hi ha més consciència sobre la necessitat de preparar la sortida del fundador i l’entrada del successor o successors i de consensuar normes a l’empresa familiar. La raó és que, si es fa correctament, el Protocol familiar servirà per generar confiança a la família empresària i probablement també augmentarà l’harmonia familiar i serà garant d’eficiència empresarial, ajudant-nos a assolir l’anhelada continuïtat de l’empresa familiar.

Ricard Agustín, fundador de Family Business Solutions i consultor d’empreses familiars

JORNADA RELACIONADA

Eines per evitar que la teva empresa familiar desaparegui

• 17/12/2018 – 17:30 a 19 h

L’objectiu de la jornada és garantir la continuïtat del negoci al llarg del temps i de les generacions. Professionalització del negoci, millora de la comunicació i prepararació de l’empresa pels reptes del futur.

➡ Programa PDF