Celebració de la Jornada ‘Gestió dels residus de la construcció’

Jornada RECONS 2023 (04)

Celebració de la Jornada ‘Gestió dels residus de la construcció’

Durant el matí del dijous 16 de novembre de 2023, el Gremi de Constructors d’Obres de Barcelona i Comarques va acollir la celebració de la Jornada Tècnica Gestió dels residus de la construcció, aportant valor a la societat i al Medi Ambient, organitzada per la Fundació Privada per a l’Ordenació del Sector de la Construcció i el Col·legi d’Ambientòlegs i amb la col·laboració i participació de l’Agència de Residus de Catalunya.

La sessió es va iniciar amb la benvinguda als assistents per part de Mons Badia, presidenta del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya i Josep Antoni Martínez, president de la Fundació Privada per l’Ordenació del Sector. Seguidament, va intervenir el director de l’Agència de Residus, Isaac Peraire, qui va presentar l’informe sobre la gestió dels residus d’obres a Catalunya.

Jornada RECONS 2023 (04)

Durant la seva presentació, Peraire va explicar que els tres àmbits de gestió dels residus -municipals, industrials i de la construcció- abasten un total de 13,5 milions de tones. I, malgrat que durant l’any 2022 els residus de la construcció destinats a reciclatge es van incrementar a un 66,7%, encara es situen per sota dels objectius de la Directiva 2008/98/CE i del Precat20. L‘objectiu estratègic, va afirmar Peraire, és incrementar la valorització global fins al 75% dels residus de la construcció i demolició generats a Catalunya a reciclatge, així com fomentar un canvi de visió en el reaprofitament dels recursos i passar d’una economia lineal a una economia circular en la construcció.

A continuació, es va comptar amb les intervencions del gerent de l’Associació Catalana de Gestors de Residus, Jordi Fargas, i la secretària del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya, Anna Martínez. D’una banda, Fargas va explicar que la seva associació, fundada el 2014 i que compta amb 51 empreses associades, representa un total de 82 instal·lacions repartides per tot Catalunya amb 48 plantes de reciclatge i 34 dipòsits controlats que s’encarreguen de gestionar més del 80% del residu generat de la construcció a Catalunya, i on es duu a terme el reciclatge pel seu posterior reaprofitament. Així mateix, va explicar la normativa que hi ha, les vies de gestió dels residus i alguns casos pràctics d’intervenció dels residus com és el cas del guix o el amiant.

Per la seva banda, Anna Martínez, secretària del COAMB, es va centrar en les bones pràctiques en prevenció i gestió dels residus de construcció, en com els residus derivats de la construcció i la demolició impacten en el medi ambient i va exposar casos pràctics enfocats a la planificació prèvia i gestió de l’obra amb l’objectiu de fomentar la reutilització i reciclatge per la generació de productes i materials secundaris, afavorint així la reducció del consum de recursos i minimització del volum dels residus generats.

Un cop finalitzades les ponències, es va obrir una taula rodona moderada pel periodista de Naciodigital i llicenciat en Ciències Ambientals, Arnau Urgell, i amb la participació de Núria Balcells, tècnica de Medi Ambient del Consell Comarcal de la Segarra; Francesc Rufé, tècnic del departament de Gestió d’Infraestructures de l’Agència de Residus de Catalunya i Jordi Marrot, director de l’Àrea Tècnica del Col·legi d’Arquitectura Tècnica de Barcelona. A la taula rodona, i amb la participació també dels assistents, es va debatre sobre com podem millorar la gestió sostenible dels residus d’obres.

Com a cloenda, Mons Badia, presidenta del COAMB, i Josep Antoni Martínez Zaplana, president de la Fundació Privada per a l’Ordenació del Sector de la Construcció a Catalunya i del Gremi de Constructors, van tancar la sessió amb les conclusions de la jornada, el propòsit de la qual era:

• Informar de les diferents iniciatives del sector en favor de l’economia circular per la protecció de l’entorn natural i atmosfèric i la gestió sostenible de residus.
  • Divulgar a la ciutadania i a les organitzacions professionals i patronals afins els valors d’una correcta gestió dels residus de la construcció.
  • Oferir a les empreses del sector de la construcció, reforma, manteniment i rehabilitació d’habitatges que volen ser reconegudes al mercat pel seu compromís en la identificació i gestió dels riscos ambientals, els procediments per acreditar-se i incorporar aquestes accions dins de les seves pràctiques habituals de negoci posant a disposició dels professionals ambientòlegs les garanties de bona execució mediambiental que aporta el segell Recons.

Sorry, the comment form is closed at this time.