Els perills de fumar a l’obra

El tabac a les obres ha tornat, diuen alguns. I és que últimament es veu massa sovint treballadors fumant a la feina. Potser és un debat impopular, però un debat necessari.

Cap empresa saludable es pot permetre el luxe de tenir fumadors actius durant la feina i donarem varies raons a favor d’aquest argument.

Els treballadors pateixen a la feina accidents i desenvolupen malalties professionals. El dany d’origen laboral pren aquestes dues grans formes. Per un costat, l’accident és un succés indesitjable i inesperat que atura la feina i causa un mal de forma immediata. La malaltia té un procés a llarg termini i normalment no causa una interrupció de la feina de forma sobtada. Un i altre tenen una estreta relació amb l’hàbit de fumar.

Els accidents

Molts es produeixen perquè es fuma alhora que es treballa. En tenim varietat d’exemples:

-Manipular un dissolvent o una pintura amb toluè amb una cigarreta a la boca pot provocar una deflagració. Sí, aquestes coses no passen només a les pel·lícules, també a la vida real. Potser només et cremes les celles però també podries patir cremades de segon grau al rostre, els ulls o les mans i provocar un incendi.
-Els que es produeixen manipulant una eina de potència elèctrica o a bateria per no prestar tota l’atenció a la feina. Sovint ens importa més la cigarreta o el fum d’aquesta.
-I també a sobre d’una escala. Algunes caigudes s’expliquen per la manca d’orientació i la pèrdua d’atenció als peus que es produeix mentre es fuma. Algun d’aquests accidents poden ser greus.

Malalties
Quan parlem de les malalties cal esmentar dues qüestions. D’una banda els efectes directes del tabac en la persona. No s’ha d’oblidar que el tabac no només envelleix més ràpid a la persona, sinó que està demostrat que produeix càncer. És un cancerigen de primera categoria i per això s’ha eliminat dels espais de treball. NO ES POT FUMAR A LA FEINA. Fer-ho pot portar una sanció tan al fumador com a l’empresa. Això inclou també el vehicle d’empresa. D’altra banda recordem que molts treballadors estan exposats a pols, fibres i vapor nocius i/o tòxics. Els seus efectes es multipliquen en els fumadors. FUMAR PRODUEIX UN EFECTE SINÈRGIC en els contaminants presents a la feina.

Una empresa saludable és millor perquè els seus treballadors són la seva carta de presentació. Promoure els hàbits saludables millora el rendiment i la imatge de l’empresa.

David Hernández
Tècnic del servei de prevenció