De què vam parlar a la RiMe del 10 d’octubre?

Jornada RiMe

De què vam parlar a la RiMe del 10 d’octubre?

La salut als edificis fou el tema central de la darrera Comissió RiMe, celebrada a la seu del Gremi al matí del passat dijous 10 d’octubre.

La sessió, moderada per Josep A. Martínez, president de la RiMe i vicepresident del Gremi, va ser patrocinada per l’empresa Predecat –podeu trobar informació sobre els seus prefabricats decoratius de formigó a la seva web-, i va comptar amb ponències d’Eulàlia Figuerola, arquitecta i delegada del Green Building Council; i de Sonia Hernández, arquitecta i  fundadora de l’estudi Arquitectura Sana.

La salut a l’edificació, Eulàlia Figuerola

Experta en sostenibilitat i eficiència energètica, Eulàlia Figuerola va explicar els objectius i accions del Green Building Council Espanya (GBCe), organització de la qual ella és delegada i que uneix a representants de tots els agents del sector de l’edificació amb la finalitat de contribuir a la transformació del mercat cap a una edificació més sostenible i saludable.

Un dels objectius d’aquesta entitat, per tant, és defensar la necessitat de posar en valor els efectes en la salut dels elements de l’edifici. “Ens preocupa menjar bé, fer esport o la qualitat de l’aire, però en canvi encara no tenim gaire en compte la importància de l’edificabilitat en el nostre organisme, tot i que passem la major part del temps dins dels edificis”, va afirmar Figuerola.

Tal com va comentar-se, la manca d’indicadors i de conscienciació comporta que els efectes a la salut provinents de l’edificabilitat encara siguin menystinguts per propietaris, empreses i administració. És per això que des del GBCe s’està posant l’enfoc en identificar indicadors i solucions per millorar la salubritat de les edificacions, tenint en compte com, per exemple, una ventilació natural òptima pot reduir malalties pulmonars fins a un 20% o com les baixes de treballadors quan reben llum natural i tenen accés a vistes exteriors es redueixen un 6,5%i la seva productivitat pot augmentar al voltant d’un 15%.

Aquests i altres efectes, així com iniciatives i indicadors impulsats pel GBCe, els podeu trobar a la presentació power point que adjuntem a continuació:

Arquitectura i Salut
, Sonia Hernández

Al seu torn, Sonia Hernández, arquitecta experta en bioconstrucció i espais saludables i fundadora de l’estudi Arquitectura Sana, va explicar com des de la Generalitat s’ha impulsat en els darrers anys el PINSAP, Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública, per implementar l’estudi dels efectes en la salut des dels diferents àmbits socials, entre ells també, l’arquitectura i l’urbanisme, mitjançant factors biològics, químics, físics, d’humitat, d’electroclima, lumínics o elèctrics.

Segons ha defensat Hernández, qüestions sovint menyspreades com una correcta instal·lació de preses de terra o una ventilació adequada resulten fonamentals per a la qualitat de vida de la ciutadania, i cada cop estan sent més considerades per administracions, propietaris i empreses. Un exemple paradigmàtic seria el de la detecció i tractament del gas radó, el qual, demostrat el seu efecte cancerigen, ja és una qüestió tractada en aquelles zones amb més impacte d’aquest gas, i és previst que properament s’exigeixi legislativament mesures especifiques per minorar el seu impacte.

Es tractaria doncs, segons Hernández, de continuar identificant quins paràmetres ens són menys perjudicials i d’aplicar-ne protocols i mesures, ja sigui introduint-les legislativament com també creant una demanda per part dels consumidors, mitjançant la divulgació dels avantatges de viure en edificis saludables.

Podeu trobar més informació a la presentació power point que adjuntem a continuació:

Debat amb els assistents

Finalitzades les ponències, la jornada va tenir un debat entre ponents i assistents, entre els quals es trobaven majoritàriament empreses constructores, però també representants d’altres entitats del sector com el Col.legi d’Arquitectes de Catalunya, el Col.legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida i el Col.legi d’Aparelladors de Barcelona.

Entre els assistents va destacar-se com cal encara molta pedagogia per fer entendre a la societat de la necessitat d’invertir en salut també als edificis, tal com ja es fa al supermercat o a l’hora de comprar-se un cotxe. En aquest sentit, també va estimar-se imprescindible l’impuls d’aquestes mesures per part de l’administració, així com la necessitat d’elaborar protocols i checklists per facilitar la feina a constructors i propietaris en relació als factors a tenir en compte i com tractar-los.

És destacable com s’ha indicat que des del Col.legi d’Arquitectes de Catalunya ja s’està elaborant documentació d’aquest tipus, que ens faran arribar al Gremi i la qual us enviarem també a les empreses agremiades tan bon punt la tinguem, per tal que la pugueu fer servir a les obres i amb els propietaris i promotors.

Assumptes varis

Un últim bloc de la jornada va servir per fer una breu menció de diferents temàtiques d’actualitat. Va nombrar-se el UPC Projecte Diagnosis, el qual pretén impulsar i millorar les diagnosis als edificis i del qual us detallarem més informació segons vagi desenvolupant-se.

També va comentar-se la jornada que es celebrarà al Gremi el proper dimarts 22 d’octubre, i la qual comptarà amb els Responsables d’operacions comercials de la Xarxa de Catalunya Oest i Catalunya Est de la companyia elèctrica ENDESA. La jornada tindrà com objectiu resoldre dubtes sobre la instal·lació i gestió de nous subministraments als edificis. Podeu trobar més informació en el següent enllaç:

-Jornada 22/10. INSTAL.LACIÓ DE NOUS SUBMINISTRAMENTS ALS EDIFICIS

La jornada va finalitzar, com és tradició, amb un esmorzar a peu dret.