Empresa familiar: Ets un propietari responsable?

L’experiència ens demostra que quan s’actua com un accionista responsable s’eviten la majoria de riscos que envolten una empresa familiar. Que els propietaris familiars siguin accionistes responsables, estiguin compromesos amb el projecte i tinguin visió compartida és una de les claus per a la continuïtat de l’empresa familiar.

Això, que és fàcil de dir i difícil d’aconseguir, requereix la implicació de tota la família. El comportament d’un propietari responsable es fonamenta en articular la visió compartida a llarg termini; planificar degudament la propietat, ocupant-se de la formació i educació de les generacions presents i futures; assegurar les estructures de govern adequades, tant a la família com a l’empresa; actuar com a capital pacient i, sobretot, no descuidar el relleu generacional. I tot això sense oblidar-nos de dos valors sense els quals és impossible que una empresa familiar transcendeixi en el temps i es transmeti de generació en generació: la confiança i el respecte.

Evidentment l’actuació com a propietaris responsables tindrà matisos en funció del rol que s’ocupi a la família empresària (propietari treballador, propietari administrador, propietari implicat, propietari passiu, propietari inversor o propietari orgullós). Però sempre ha de tenir com a mínim comú denominador el compromís actiu i a llarg termini amb la família empresària, amb el negoci familiar i amb la propietat.

Decàleg de l’accionista responsable

En base a la nostra experiència amb les famílies amb les quals treballem a Family Business Solutions, aquests són els 10 comportaments que hauria de seguir un accionista responsable si el que vol aconseguir és eficàcia empresarial i harmonia familiar:

1. Quan un es converteix en soci d’una empresa familiar, rep un llegat en préstec que ha de saber valorar, mantenir i ajudar a desenvolupar.
  2. Ha d’existir visió compartida a llarg termini. Aquesta visió és sobre el projecte comú que es comparteix i també en relació amb les expectatives que es tenen com a propietari.
  3. Cal assegurar-se que no existeix contradicció entre els valors familiars i empresarials i que es promouen i respecten.
  4. S’han de desenvolupar òrgans de govern empresarials i familiars que permetin assegurar l’eficàcia empresarial i l’harmonia familiar. En ambdós casos, seguint els codis de bones pràctiques.
  5. Cal entendre que els llocs executius claus i els del Consell d’Administració han d’estar ocupats per persones que aportin valor i que compleixin millor amb els criteris d’idoneïtat, siguin o no de la família.
  6. No s’ha de manar des de la propietat.
  7. La família ha de treballar per tal que en cada moment existeixi un pla de relleu de les posicions clau, tant en els òrgans empresarials com en els familiars.
  8. S’ha de complir amb les obligacions legals i amb els acords que es tenen firmats com a socis o que poden afectar a la família empresària -Protocol familiar, Pactes de socis, determinades clàusules testamentàries relatives a la transmissió de les accions, etc.-.
  9. És molt important mantenir-se format en funció del rol que s’ocupa i tenir capacitat per entendre els indicadors financers de l’empresa familiar, aportant valor tant en els òrgans de govern empresarials com en els familiars.
  10. Cal saber ser capital pacient.

Si t’agradaria saber més sobre els comportaments que cal complir per ser un bon propietari responsable de l’empresa familiar i com posar-los en pràctica, no et perdis la sessió que impartirem desde Family Business Solutions pel Gremi de Constructors el pròxim 9 de febrer de 15:30h a 16h online. Inscriu-te!

Ricard Agustín, consultor d’empreses familiars I fundador de Family Business Solutions

WEBINAR 09/02/2021. ELS 10 MANAMENTS DE LA PROPIETAT RESPONSABLE: BONES PRÀCTIQUES DE L’EMPRESA FAMILIAR

El proper dimarts 9 de febrer, de 15:30 a 16:45 h realitzarem un nou webinar del Gremi, aquest cop a càrrec de Family Solutions Business, amb qui col.laborem de manera habitual. Titulat “Els 10 manaments de la propietat responsable: bones pràctiques de l’empresa familiar”, aquest webinar té l’objectiu de repassar aspectes a tenir en compte per millorar les habilitats i coneixements sobre l’administració del negoci familiar, així com els aspectes fiscals i legals que afecten l’empresa familiar. Si voleu assistir a la jornada, cal que us inscriviu en aquest enllaç. Si voleu més informació podeu consultar la Convocatòria de la jornada.