Crònica de l’Esmorzar RiMe del passat 6 d’abril

crònica de l'esmorzar RiMe

Crònica de l’Esmorzar RiMe del passat 6 d’abril

En la darrera sessió de la Comissió de Rehabilitació i Manteniment d’Edificis (RiMe), celebrada ahir dia 6 d’abril al matí, vam dedicar bona part de la sessió a la seguretat i la salut a les obres.

Josep A. Martínez substitueix Josep Gassiot com a president de la RiMe

En l’obertura de la jornada, es va anunciar la nova presidència de la comissió, que decau en el Sr. Josep A. Martínez, després que el Sr. Josep Gassiot hagi declinat seguir encapçalant la comissió una vegada que ha estat nomenat president del Gremi . Gassiot, que va mostrar-se molt satisfet per l’assolit per la comissió en els seus deu anys de vida, cedeix així el testimoni a Josep A. Martínez amb l’acord de la Cambra Oficial de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) i el propi Gremi.

Presentació sobre usos de la llana de roca per part de Rockwool

Anunciades aquestes novetats en la direcció, la jornada va començar amb una presentació per part de l’empresa Rockwool, patrocinadora de l’acte, sobre l’aplicació de llana de roca en aïllaments de façana, tant per l’exterior (sistemes REDArt i REDAir), com en càmera (sistema REDin). Podeu trobar la presentació en aquest enllaç, i aquí un interessant vídeo explicatiu sobre instal.lacions del sistema d’aïllament REDIn.

Inspeccions de treball: seguretat i salut

A continuació, la sessió aprofundiria en el seu plat fort: la visita de la Sra. Raquel Calveras, cap de l’Àrea Especialitzada en Seguretat i Salut Laboral del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Durant la seva interessant ponència, va donar resposta i explicació a diferents qüestions d’interès per als assistents sobre les inspeccions de treball en relació a la seguretat a les obres.

Calvera va insistir en com “en el 99% dels accidents laborals ens acabem trobant amb els mateixos errors de fa 30 anys: mancança d’equips de treball adequats, de baranes, de formació, etc.”. Tanmateix, durant la seva compareixença va mostrar-se satisfeta per les millores en PRL de les empreses, com per exemple en matèria d’amiant, encara que es segueixi acusant una certa deixadesa en el sector, fruit de la qual serien les habituals deficiències en mesures de protecció de l’aparell respiratori en obres interiors, entre altres.

Un aspecte del qual també va incidir-se és en la responsabilitat de l’empresari en la seguretat de les obres, es contracti o no un servei de prevenció aliè. Referent a això, els assistents han formulat nombroses preguntes sobre responsabilitats i normativa en PRL, donant peu a interessants aclariments per part de la convidada.Entre d’altres dades donades a conèixer, i destacant-ho per tractar-se d’un nombre poc conegut, Calveras ha indicat que a Barcelona hi ha 79 persones dedicades a la Inspecció de Treball depenents de la Generalitat, i aproximadament el mateix nombre depenents de la Inspecció de l’Estat.

Ajuts a la Rehabilitació d’Edificis 2017

Un altre punt tractat a la reunió van estar els nous Ajuts a la Rehabilitació d’Edificis de Barcelona. Oberta la seva convocatòria recentment, en la RiMe va constatar-se com són bàsicament una prolongació dels de l’any anterior, encara que amb petites novetats com les modificacions en els màxims subvencionables o els increments en els percentatges en relació a actuacions amb bons criteris de sostenibilitat i eficiència energètica.

Com a novetat també cal dir que la quantitat de la subvenció del programa de la Borsa de lloguer social de l’Ajuntament de Barcelona s’ha ampliat de 15.000 euros a 20.000 euros per aquest any 2017.

Negociació col·lectiva

Durant la reunió també hi ha hagut temps per a un breu comentari per part del Sr. Ignasi Puig, secretari de la Cambra Oficial de Contractistes de Catalunya (CCOC), qui va explicar que el Departament de Treball va convocar recentment la Mesa de la  Seguretat a la Construcció, per tal de fer un nou esforç en matèria de prevenció de riscos laborals del sector de la construcció.

Puig també va comentar que actualment s’ha obert el període de negociació dels dos convenis del sector, tant l’estatal com el provincial i anima als assistents a fer propostes per adaptar el conveni a les seves necessitats.

Veure arxiu fotogràfic de la jornada aquí